03
دی

کراس فیت پیشکسوتان

 

‏دیر یا زود همه ما پیر می شویم و باید با تغییرات فیزیولوژیکی و روانی ناشی از روند پیری مقابله کنیم. با این حال، تا حد زیادی می توانیم این روند را کنترل کنیم. انتخاب با ماست که سبک زندگی سالم  و ورزش را پیش بگیریم و زندگی طولانی و سالمی داشته باشیم یا در بی تحرکی به سر ببریم و  با انواع بیماری ها دست و پنجه نرم کنیم.

گرگ گلاسمن بنیانگزار  کراسفیت اظهار داشت که: بزرگترین ترس من  پیر شدن بدون لذت بردن از زندگیست و اینکه 100 سال زندگی کنم ولی هر روز به کمک دیگران احتیاج داشته باشم.

 

ورزش و سبک زندگی سالم 

ورزش و سبک زندگی سالم تاثیر بسزایی در  کیفیت زندگی و طول عمر فرد دارد و این مساله بر کسی پوشیده نیست. هدف اصلی ورزش کراس فیت پیشکسوتان و تمامی رده های سنی، داشتن زندگی سالم تر و کارامد تر است و برای تمام افراد جامعه با هر سنی قابل اجراست.

کراس فیت برای افراد مسن

قسمت اعظم اجتماعات انسانی را افراد سالمند تشکیل می دهند. این گروه از افراد آسیب پذیرند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند و سیستم ورزشی آنها دارای قواعد خاص خود است که به آنها اشاره می کنیم.

 

اصول تمرینی در کراس فیت پیشکسوتان چیست؟

در تمرینات پیشکسوتان چهار نکته مهم و کلیدی وجود دارد که در برنامه های تمرینی روزانه و سبک تمرین نقش بسزایی دارد و  مربی باید این موارد را مد نظر قرار دهد:

1- هدف ورزشکار

2- سن  ورزشکار

3- سطح آمادگی بدن

4- آسیب هایی که ورزشکار ممکن است داشته باشد

 

اهداف ورزشکار چیست؟! 

ورزشکاران ممکن است اهداف زیادی را دنبال کنند که رایج ترین آنها عبارتند از:

🔴 برای سلامتی و کارایی بهتر و تناسب اندام

🔴 علاقه به چالش رقابت و برد

🔴 آماده شدن ورزشکار برای مسابقه و رویدادی خاص

🔴 برای رهایی از ضایعه یا بیماری خاص

 

سطح آمادگی!

 

ورزشکاران با سطوح آمادگی مختلفی به باکس ها مراجعه می کنند که یک مربی خوب موظف است با توجه به سطوح آمادگی آنها را تقسیم بندی کند. که با استفاده از سوالات زیر به خوبی می توان این کار را انجام داد.

کراس فیت پیشکسوتان

 

1- آیا ورزشکار  برنامه تعریف شده یا rx را انجام میدهد؟

2- تاریخچه  و سابقه ورزشی؟

3- آیا  تا کنون ورزش خاصی انجام داده است؟

4- آیا فعالیت بدنی داشته است؟

5- آیا زندگی فعالی داشته یا از فقر حرکتی رنج می برد؟

 

سن ورزشکار

 

سن ورزشکار مولفه مناسبی برای تقسیم بندی آنان است که بسته به توانایی بدنی و ویژگی های فیزیولوژیکی طراحی تمرینات انجام میشود . با توجه به سوالات زیر تقسیم بندی ها انجام میشود:

ورزشکار چند سال دارد؟

40تا 45؟

50 به بالا؟

آیا با توجه به سن خود احساس محدودیت میکند؟

 

آسیب دیدگی

 

در این قسمت مربی نقش بسزایی دارد که می تواند با ارایه تمرینات مناسب از آسیب های بعدی جلوگیری کند یا باعث بهبود فرد گردد. سوالات زیر نقش اساسی در آنالیز ورزشکار دارد.

آیا  ورزشکار عارضه و آسیب قبلی دارد؟

آیا  ورزشکار بیماری خاصی دارد؟

آیا بیماری زمینه ای یا ارثی در خانواده دارند؟

آیا داروی خاصی مصرف میکند؟

 

جهت گیری هدف

 

ما با استفاده از این سؤال که “دلیل ورزش کردن شما چیست؟” جهت گیری هدف را مشخص می کنیم. ما می توانیم ورزشکاران پیشکسوت را  در دو گروه :1-عملکردی-برای هدفی خاص مثل مسابقه  و  2-  سلامت محور  جدا کنیم.

 

موضوع  سن در کراس فیت

 

ما سن را  برای رده بندی ورزشکاران به دسته های مختلف تقسیم می کنیم که سن 55 سال شاخص ما برای تقسیم بندی است که باید به این نکته توجه داشته باشیم که ورزشکاران در سنین مختلف نه تنها توانایی فیزیولوژیکی متفاوتی دارند، بلکه رفتار و خلق و خوی متفاوتی نیز دارند.

کراس فیت برای سن بالا

ورزشکاران زیر 55 سال در تلاشند تا فعالیت ها و سبک زندگی خود را به افراد 40 ساله شبیه کنند و دسته بالای 55 سال در تلاشند تا سبک زندگی سالمی پیش بگیرند و از عوارض کهولت سن جلوگیری کنند.

 

سطح آمادگی در کراس فیت

 

برای تعیین سطح آمادگی ورزشکاران باید به یک سری سوالات پاسخ داده شود تا به خوبی بتوانیم تقسیم بندی را انجام دهیم. تقسیم بندی ورزشکاران از نظر سطح آمادگی از اهمیت بالایی برخوردار است و نیازمند دقت نظر بالایی است که ورزشکاران را به درجات مختلفی تقسیم بندی می کنیم.

دسته اول ورزشکارانی هستند که آماده اند و تمرینات را به صورت rx  یا برنامه اصلی انجام می دهند، که این ورزشکاران سابقه فعالیت بدنی بالایی داشته اند و در مرحله بعد به ورزشکارانی می رسیم که حرکات scaled یا (تعدیل شده) را انجام می دهند، که میبایست با توجه به سطح توانایی مجدد تقسیم بندی شوند و اگر تمرینات خارج از توانایی ورزشکار باشد ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

🔴 به عنوان مثال در حرکت push ups  ورزشکار آماده حرکت rx  یا اصلی را انجام میدهد ، در مرحله scaled  ورزشکار این کار را بر روی زانو انجام میدهد و در مرحله بعد تر ورزشکار به صورت ایستاده به کمک دیوار این حرکت را انجام میدهد .

 

ورزشکاران آسیب دیده

 

ما در این بخش ورزشکاران را به 2 دسته ورزشکاران سالم از لحاظ جسمی و ورزشکاران آسیب دیده تقسیم میکنم. ورزشکاران سالم بدون هیچ محدودیتی می توانند برنامه ها را به صورت کامل انجام دهند. ورزشکارانی که دارای آسیب هستند ابتدا باید آسیب و محدودیت آنها شناسایی شود که این ورزشکاران نیز به سه دسته تقسیم می شوند:

1 – ورزشکارانی دارای آسیب و بیماری خفیف و کوتاه مدت.

2 – ورزشکارانی که با انجام حرکات خاص ورزشی دوباره سلامتی خود را به دست می آورند.

3- ورزشکارانی که دارای بیماری و یا  آسیب های  جدی غیر بازگشت هستند.

باید به این نکته توجه داشت که آسیب های ورزشی تنها مختص پیشکسوتان نیست بلکه تمام ورزشکاران در خطر آسیب هستند ولی پیشکسوتان به خاطر شرایط فیزیولوژیکی خاص خود بیشتر در معرض این مشکلات هستند.

;vhs tdj

در بخش پیشکسوتان آسیب دیده  پیشنهاد میشود که ورزشکاران  ترجیها در کلاسهای عمومی حضور نداشته باشند و به صورت خصوصی زیر نظر مربی با دانشیکار کنند که تمام تاریخچه بیماری و آسیب آنها را داشته باشد و کنترل کافی را بر روی ورزشکار انجام دهد. ورزشکار آسیب دیده در صورت داشتن بیماری خاص و یا مصرف دارو  میبایست با پزشک و مربی خود مشورت کند و دایما چک آپ های دوره ای را انجام دهد.


TripleEightSports.ir
جهت مشاهده آموزش های بیشتر در زمینه کراسفیت ، از صفحه اینستاگرام ما به آدرس TripleEightSports دیدن فرمایید. همچنین می توانید جهت سفارش محصولات، به صفحه محصولات مراجعه کنید.