حرکات موبیلیتی انواع مختلف دارد که همه آنها میتواند در قسمتهای مختلف بدن تاثیرات متفاوت و مفیدی گذاشته و ما را به سوی بهتر شدن، قدرتمند تر شدن به دور از آسیب دیدگی سوق دهد.
19
مرداد

موبیلیتی یا فلکسیبلیتی

 تفاوت بین موبیلیتی  ( آزادی حرکت یا تحرک پذیری  ) و(فلکسیبلیتی ) انعطاف پذیری :

شاید دو کلمه  موبیلیتی و فلکسیبلیتی  را زیاد شنیده باشید و اگر کراسفیت کار میکنید  مربی این اصطلاحات را زیاد به کار برده  این دو کلمه در ظاهر شباهت هایی به هم دارند ولی  بسیار متفاوتند  .

این دو کلمه، کلمات کلیدی  هستند که اخیرا  در دنیای فیتنس زیاد  با آنها روبرو هستیم.

 قبل از اینکه توضیحات در هر دو مورد را بخوانید ، از شما درخواست میکنم کمی تأمل کنید. فکر کنید و به خود این پاسخ دهید که چقدر در ذهن شما این دو موضوع در ورزش اهمیت دارند؟

 قبل از اینکه توضیحات در هر دو مورد را بخوانید ، از شما درخواست میکنم کمی تأمل کنید. فکر کنید و به خود این پاسخ دهید که چقدر در ذهن شما این دو موضوع در ورزش اهمیت دارند؟

 در اینجا  به تعریف هر دو واژه میپردازیم:

فلکسیبلیتی  :

فلکسیبلیتی قابلیت کشیده شدن عضله (ها) در دامنه طول آن عضله برای طیف حرکت بهتر در یک عضله و یا گروه عضلات میباشد .

موبیلیتی:  

 موبیلیتی توانایی و قابلیت مفصل در اجرای بالاترین طیف حرکت، بدون محدودیت و بدون فشار برای حرکت عضو(ها) میباشد .

پس همانطور که توضیح داده شد، با دست یافتن به فلکسیبلیتی عضلات بدن به انعطاف پذیری میرسد  ولی با وجود موبیلیتی، مفاصل بدن دامنه حرکت بیشتری را برای حرکت یک عضو فراهم میکند. در اینجا ممکن است که سوال پیش آید که فلکسیبلیتی مهمتر است یا موبیلیتی؟

پاسخ  این سوال مشخص است  : مسلما موبیلیتی اهمیت بیشتری دارد، چرا که اولا  عملکرد  بدنی در ورزش و همچنین زندگی روزمره بسیار بالاتر خواهد رفت و  به مقدار زیادی  خطر آسیب دیدگی در ورزش و زندگی روزمره، کاهش خواهد یافت .

پاسخ  این سوال مشخص است  : مسلما موبیلیتی اهمیت بیشتری دارد، چرا که اولا  عملکرد  بدنی در ورزش و همچنین زندگی روزمره بسیار بالاتر خواهد رفت و  به مقدار زیادی  خطر آسیب دیدگی در ورزش و زندگی روزمره، کاهش خواهد یافت .

فراموش نشود که موبیلیتی علاوه بر ورزشکاران کراسفیت یا رشته های دیگر  برای افراد در سن بالا نیز بسیار ضروری است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی خم میشوید، نمیتوانید دست خود را به زمین نزدیک کنید. و وقتی این سوال پیش می آید که چرا من نمیتوانم، جواب سوال  این است که انعطاف پذیری همسترینگ من کم است. و بعد شروع به استرجهای ( کشش )  همسترینگ، (پشت پا) کرده تا بتوانیم عضلات پشت پا را کشیده که شاید بتوانیم روزی راحت تر خم شویم و دست خود را به زمین برسانیم، غافل از اینکه کشش همسترینگ (ران، پشت پا) به شما کمک خاصي برای رساندن دستتان به زمین نخواهد کرد.

موبیلیتی یا فلکسیبلیتی

برای حل شدن مشکلات چنینی باید بیاموزیم که چه مفصل هایی در انجام حرکت آن عضوموثر هستند که میتوان با تمرینات موبیلیتی بر رو مفاصل مشخص شده، هم توانایی مفصل را بالا برد و هم قابلیت طیف وسیع حرکت را برای مفاصل مهیا کرد تا به هدف مشخص شده دست یابیم  به طور مثال برای رساندن دست به زمین باید بر روی موبیلیتی مفاصل ناحیه لگنی  و ستون فقرات تمرکز بیشتری داشت.

سالها پیش در ورزش های مختلف، ما بعضا با انعطاف پذیری آشنایی داشتیم که بیشتر رشته ژیمناستیک و گاها بعضی از ورزشهای هنرهای رزمی را برای ما تداعی میکرد. معمولا از همان فلکسیبلیتی هم به عنوان گرم کردن عضلات استفاده میشد و گاهی سرد کردن. چه بسا اهمیت زیادی حتی به فلکسیبلیتی داده نمیشد  ولی امروزه در رشته های ورزشی مثل کراس فیت ما با پیشرفتهای زیادی در زمینه های مختلف  علمی ورزشی روبرو هستیم.

سالها پیش در ورزش های مختلف، ما بعضا با انعطاف پذیری آشنایی داشتیم که بیشتر رشته ژیمناستیک و گاها بعضی از ورزشهای هنرهای رزمی را برای ما تداعی میکرد.

یکی از نکته های مهم و تفاوتهایی که در نوع تمرین در ورزشهای مختلف در این روزها به چشم میخورد و بسیار به آن توجه شده همین حرکتهای مختلف موبیلیتی می باشد، گر چه هنوز هم بسیاری از ورزشکاران و مربیان حتی در سطح حرفه ای و تیم های ملی یا ورزشکاران حرفه ای کراسفیت  هنوز از اهمیت موبیلیتی آگاهی کافی نداشته و تفاوت بین فلکسیبلیتی و موبیلیتی را بخوبی نمیدانند .  

در انجام حرکت های موبیلیتی، بهبود سلامت مفاصل و بوجود آوردن شرایط بدون درد در حین تمرین برای ورزشکاران به معنای بالا بردن سطح قدرت و توانایی آنها و همینطور پایین آوردن آسیب دیدگی در ورزشکاران به صورت چشمگیری این حرکات را به جزء جدا نشدنی از ورزش تبدیل کرده. شاید لازم نباشد که ما انعطاف پذیر ترین فرد در جهان باشیم ، اما کنترل ما بر روی حرکت اعضای بدن ما بسیار ضروری است . حتی اگر ورزشکار نباشیم.

در انجام حرکتهای موبیلیتی، بهبود سلامت مفاصل و بوجود آوردن شرایط بدون درد در حین تمرین برای ورزشکاران به معنای بالا بردن سطح قدرت و توانایی آنها و همینطور پایین آوردن آسیب دیدگی در ورزشکاران به صورت چشمگیری این حرکات را به جزء جدا نشدنی از ورزش تبدیل کرده.

بنابراین موبیلیتی میتواند سلامت روزانه ما را بهبود ببخشد و امری بسیار ضروری برای ورزشکاران و امری مهم برای افراد معمولی به حساب می آید. فراموش نشود که در رشته های سنگینی مانند کراس فیت که تمرینات با شدت بالا انجام میشود، حرکات موبیلیتی قبل و بعد از تمرین مهمترین اصل موفقیت یک کراس فیتر به حساب می آید که در غیر این صورت در مدت کوتاهی ما با درهای شدید عضلانی و چه بسا آسیب دیدگی روبرو خواهیم شد.

بنابراین اگر شما از آن جمله کسانی هستید که وقت کافی برای حرکات موبیلیتی نمیگذارید، باید بدانید که ممکن است عمر ورزشی کوتاهی داشته باشید ، چرا که پیشرفت میتوانند تا حدودی متوقف شود. با دردهای بسیار روبرو خواهید بود و در معرض آسیب دیدگی های مختلف قرار خواهید گرفت. این نکته  فقط منحصر به کسانی که در رشته کراس فیت را انجام میدهند نیست. بلکه هر ورزشکار حرفه ای در هر رشته ای باید نگرشی عمیق به موضوعات ذکر شده داشته باشد.

حرکات موبیلیتی انواع مختلف دارد که همه آنها میتواند در قسمتهای مختلف بدن تاثیرات متفاوت و مفیدی گذاشته و ما را به سوی بهتر شدن، قدرتمند تر شدن به دور از آسیب دیدگی سوق دهد.

حرکات موبیلیتی انواع مختلف دارد که همه آنها میتواند در قسمتهای مختلف بدن تاثیرات متفاوت و مفیدی گذاشته و ما را به سوی بهتر شدن، قدرتمند تر شدن به دور از آسیب دیدگی سوق دهد.

اهمیت موبیلیتی در افراد ُمسن:

نسبت افراد مسن تر از ۸۰ سال در جامعه به سرعت در حال رشد است. برای تضمین پایداری، تندرستی و همینطور افزایش کیفیت زندگی افراد مسن، یافتن راه هایی برای ارتقاء ظرفیت عملکردی این افراد بسیار ضروری است . همانطور که توضیح داده شد عدم وجود موبیلیتی به معنای محدودیت حرکت مسئله اساسی در حفظ استقلال در سنین بالا میباشد.

نسبت افراد مسن تر از ۸۰ سال در جامعه به سرعت در حال رشد است. برای تضمین پایداری، تندرستی و همینطور افزایش کیفیت زندگی افراد مسن، یافتن راه هایی برای ارتقاء ظرفیت عملکردی این افراد بسیار ضروری است .

وجود موبیلیتی کافی به توانایی فرد برای انجام کارهای روزمره به صورت مستقل کمک کرده و فشار مشکلات مراقبت از افراد سالمند تا حدود بسیار زیادی از دوش خانواده و جامعه بر داشته خواهد شد.

 

برای جلوگیری از ناتوانی ، شناسایی افرادی که هنوز معلولیت ندارند، اما در معرض خطر پیشرفت معلولیت هستند بسیار مهم بوده که برای این منظور توصیه میشود که دانش خود را نسبت به انجام حرکتهای موبیلیتی بالا برده تا سطح سلامت جامعه ارتقاء َبخشید  .

بنابراین نتیجه میگیریم که انجام حرکات موبیلیتی بسیار حائز اهمیت است و بخش جدا نشدنی از زندگی بشر است و این نکته قابل تامل است که انجام حرکات نیازمند تسلط کافی مشاور یا مربی بر علوم مختلفی مثل آناتومی و حرکت شناسی است تا بتواند تمرینات مناسب و موثر را ارایه دهد ، پس در انجام این حرکات از مرجع و فرد متخصص مشاوره بگیرید .

در این مقاله شما به اهمیت موبیلیتی در زندگی ورزشکاران و افراد معمولی آشنا شدید. در مقاله های بعدی در مورد انواع حرکات موبیلیتی توضیح خواهم داد.

در این مقاله شما به اهمیت موبیلیتی در زندگی ورزشکاران و افراد معمولی آشنا شدید. در مقاله های بعدی در مورد انواع حرکات موبیلیتی توضیح خواهم داد.

 

 

نویسنده : آیلار فراصت